Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

تسویه

امروز در های جدیدی از ابواب معرفت به روم گشوده شد.

تسویه حساب.

من امروز با همچین فرآیندی آشنا شدم، اینقد باحاله که نگو. دل همه ی دانش جوهایی که فقط یه بار تجربه ش می کنن بسوزه.

می ری دم همه ی اتاق ها می گی  تق تق سلام اومدم برا تسویه، چشم بسته یه امضا می ندازن پای برگه ت می گن شیفت بده به اتاق بعدی.

آقا خیلییییی هیجان انگیز بود. خوشم اومد. با کلّی آدم مجبوری در حد تک کلمه حرف بزنی امضا و مهر بگیری. 

راستی آره من دیوونه ی امضا جمع کردن بودم یه زمانی. و نه امضای آدمای مشهور. امضای هر کسی که بشه.  الآنم شاید باشم هنوز.


اوّلین جا که رفتم، یه آقایی بود بهم نگاهی از سر دل رحمی کرد و با لبخند گله گشاد گفت: "ببین جوون یه چیزی می گم یاد بگیر، تا آخر عمرت هر وقت بخوای کار اداری انجام بدی بیخ ریشته."

یاد اون داستان معروفه (از مثنوی) افتادم که پرندهه قراره در ازای آزادی ش صیاد رو سه تا نصیحت کنه ولی پند آخر رو نمی گه می ذارش تو خماری...

حالا منم به شما جوانان منتقل می کنم حرفاشو، با هم تا آخر عمر به کارمون بیاد.


آن بزرگ فرمود: " هر اداره ای که رفتی، هر کاری که داشتی، هر فرمی که بود، کاری به هیچ کدومش نداشته باش. اوّل فقط برو دبیر خونه ی اون اداره."

بعد من هم چنان داشتم نگاش می کردم که پند های بیشتری واسه زندگیم بگیرم، گفت بچّه چرا داری بر و بر منو نگا می کنی گفتم برو دبیر خونه. :|


کلا من تا امروز نمی دونستم دبیرخونه به چه دردی می تونه بخوره و فلسفه ی وجودش تو اداره ها چیه. بحث اینه که گویا مثل گزارش ورود و خروج ارباب رجوع به اداره ها می مونه. اوّل می ری  دبیر خونه می گی سلام من تشریف آوردم به اداره ی شما بدانید و آگاه باشید. تهش هم می ری دبیرخونه بگی آقا من دیگه دارم رفع زحمت می کنم بدانید و آگاه باشید. :))))


دیگه تا آخر عمر هر وقت بخوام برم دبیر خونه حرفای این آقا باحاله (و نه قیافه ش، حافظه ی تصویری در حد پیاز) می آد جلو چشمام. یعنی ببین به همین راحتی می تونید تو زندگی یه نفر حک بشید. با ساده ترین کارهایی که شاید اصلا فکرش رو هم نکنید.



و اینم بنویسم چون یکم احساس گناه می کنم. عین این کاتولیک ها هستن می رن پیش پدر مسیحی اعتراف کنن روانشون آرام شه و بخشوده بشن... عین همونا. :))))) 

یه بخشی هست از مراحل تسویه ی دانشگا، که تو اون مرحله باید کارت دانشجویی ت رو تحویل بدی. فرض کنین... چه وحشت ناک!!! کارتت رو ازت می گیرند. 

من اصلا نمی دونستم که کارت رو می گیرن برای خودشون. یعنی اصلا آمادگی ش رو نداشتم و با کارتم خداحافظی نکرده بودم. بیش از حد آدم شی گرایی ام و پوست بستنی رو هم اگه برام مهم باشه نگه می دارم (و ناموسا دعوا ها داریم سر این قضیه تو خونه چون مادرم که سلطان خونه س معتقده بلافاصله که به یه چیزی نیاز نداری باید پرتش بدی.) حالا کیلگ فرض کن که بدون اطّلاع قبلی می خواستن کارتم رو ازم بگیرن. یه کشو رو کشیدن بیرون توش پر از کارت های فارغ التحصیل ها بود. حس مرگ داشتم. می گفتم نگاه کن ببین تهش اینه. اینا هر کدوم رفتن یه گوشه ای الآن دیگه. کارتاشون کنار هم مونده فقط. 


در همون حالت که غمم گرفته بود... خودم رو شکل گربه ی شرک کردم گفتم: "میشه پس ش بدین یه عکس از روش بگیرم لا اقل؟" دیگه خیلی از سایلنت بودنم مایه گذاشتم که تونستم حرف بزنم حجم مهم بودن رو دریاب.

و متاسّفم خانوم ترسناکه ی پشت ویترین. خیلی متاسفّم. چون حافظه ت فوق العاده ضعیف بود و یادت رفت کارت رو ازم پس بگیری. انگار که یهو از سرت پریده باشه.

منم به روی خودم نیاوردم و سُرش دادم تو جیبم. فرمم رو امضا کردی به این مضمون که: "کارت تحویل گرفته شد." 

ولی الآن دو و بیست و چهار دقیقه ی نیمه شبه... و من چی دارم تو دستام؟ به میمنت حافظه ی داغون شما...

یو ها ها ها. یه کارت خوشگل دانشجویی یادگاری. ایناهاش تو دستامه. نرفته تو صندوق کارت های اوراق شده.

حس دزد دریایی بودن رو دارم واقعا.

انگار که غنیمت باشه. 

کلاهاتونو بردارید به احترام دزد دریایی قرن کاپیتان جک اسپارو.


خیلی جا ها رفتم. از تنوّع آدما خوشم می اومد. خیلی. هی قیافه هاشون عوض می شد. صداشون. رفتار هاشون. اگه گند اخلاق بودن می گفتی با خودت که شاید تو اتاق بعدی یه آدم هیجان انگیز تر به تورم بخوره. مثل باز کردن کادوی توّلد بود. هرکدوم با یه مدل روبان و کاغذ کادو و دست خط. یعنی ببین کیلگ واسه من که تقریبا هیچ جمعی ندارم برم توش و اکثرا خودم رو معاف می کنم از دیدن آدما و در می رم از زیرش، اینکه هی آدم های مختلف مجبور بودن به عنوان ارباب رجوع تحمّلم کنن و تک کلمه ای با هم حرف بزنیم و تهش تشکّر کنم و آرزوی موفّقیت بشنوم و برم سی خودم حس باحالی داشت.


تازه یه جا رفتم ازم شماره پایان نامه خواستن. :))))) بعد که توضیح دادم برای نقل و انتقالاته، بهم گفت:" آره می گم چرا اصلا قیافت به فارغ التحصیل ها نمی خوره ها!" یعنی قشنگ یه آدم پیرِ تکیده ی چروکیده ی خشکیده روحِ افسرده رو به عنوان فارغ التحصیل قبول دارن فقط. باید جوونیت رو بدی، فارغ التحصیل شی. ای تف تو...


بیمارستان رفتم حتّی. دیگه خیلی واااااو. بچّه های هم سنّ من له له می زنن و هنوز بیمارستانی که قراره توش کار کنن رو ندیدن چون وقتش نرسیده. انگار که حلوا پخش می کنن. ولی من رفتم دیدمش دلشون بسوزه. هرچند حسّی نداشتم واقعا. بار ها از طفولیت رفتم بیمارستان، جذابیتی نداره برام.


به هر حال شازده کوچولو بود که داستان سفرش به اخترک های مختلف رو تعریف می کرد... اخترک سوزنبان. اخترک مردی که همه چیز را می خرید. اخترک تاجر پیشه. امروز برای من دقیقا همون. 

نظرات 5 + ارسال نظر
یوسف سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 03:33

حس ششم من بهم میگفت که کارت رو خواهند گرفت، به خاطر همین بهشون گفتم که کارت رو گم کردم، درسته که بیست هزار تومن پول اضافی بابت کارت دانشجویی ازم گرفتن، ولی خوشحالم که هنوز کارت م رو دارم

حالا تسویه ها مونده هنوز. اتفاقا داشتم فکر می کردم واسه اون یکی دانشگاهم همین تز رو پیاده کنم و بگم گم کردم. پس می شه... ایول که بهم گفتی. اشتباه نمی کردم.

و اینکه...
تو ای پری کجایی...
که رخ نمی نمایی...؟
جدّی خیلی منو پیچوندی یادت باشه. هی غیب می شی ظاهر می شی. جدّی اگه نمی خوای بخونم تو روم بگو نمی خونمت دیگه. ولی اینکه هی باید انتظار بکشیم ببینیم کی هوس می کنی بیای آدرس وبلاگ جدید بدی بمون... حالت جالبی نیست چندان.

سالادفصل سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 04:19

نمیدونستی ازت میگیرنش واقعا؟؟؟:0 ولی خب کلک خوبی سوار کردی

از کجا باید می دونستم دقیقا؟ :)))))
راستش من اصلا از اوّل قصدم کلک زدن نبود. صرفا می خواستم عکس بگیرم و پسش بدم، دیدم خودش واکنشی نشون نداد منم واکنش نشون ندادم در پاسخ و شد آنچه شد.

شن های ساحل سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 09:38

چند تا نصیحتم من اضافه کنم:
1.برای کار اداری هیچوقت ساعت 8 نرو سر صبحانه هستن اعصاب ندارن بهترین حالت بین 9 و 10 صبح کارهات راحت و بی دردسر انجام میشه.ظهر نرو موقع ناهار حوصله ندارن.
2.خوش اخلاق باش و استرس و عجله نداشته باش
3.هرچی برگه و اطلاعیه هرجا روی دیوار میبینی همیشه بخون ممکن یکی بدردت بخوره
4.برای پایان نامه ات یه ایده نداشته باش باید تا نقشه e وf بری تا یکیش جواب بده اگه نمی خوای الکی وقتت تلف نشه من 3 تا پایان نامه مجزا داشتم یکیش قبول شد.احتمالات حساب کن نقشه جانبی داشته باش
5.توی هر جایی یا شرکتی یا هر چی اطلاعات کامل آبدارچی یا نگهبان اونجا داره باهاش خوش اخلاق باش درست راهنماییت می کنه بقیه افراد ممکن بپیچوننت یا اطلاعات غلط بهت بگن

ممنون!
پایان نامه رو که حتّی تو فکرش هم نیستم. یعنی مثلا این طوری ام که احتمالا در آینده که به فارغ التحصیلی نزدیک تر شدیم یکی می آد کامل توجیح مون کنه درباره ش... وگرنه که خیلی بی اطّلاعیم... همین طوری خودم رو بندازم وسطش؟ :)))) هیشکی نمی آد توضیح بده فلسفه ش چیه؟
اون قانون های صبح و ظهر رو خودم دستم اومده بود بر اساس تجربه. :))))

نارنجی سه‌شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 13:54

بابای من به نگهبان و آبدارچی اداره ها خیلی ایمان داره
میگه این مدیر و معاونا میان و با تغییر دولت میرن
ولی اینا ثابت سر جاشون میمونن
حرفشونم خیلی برو داره

راست می گن خوب. :))) بسیار هم دوست داشتنی و تو دل برو اند. کلا بخوای بفهمی تو یه اداره چی می گذره، هیچ گزینه ای بهتر از نگهبان و آبدارچی نیست.

ولی دلم هم براشون می سوزه، چون اکثرا پیر هستن و یه حس معذبی دارم وقتی می بینم جوان تر ها اینقدر راحت بهشون امر و نهی می کنند و تازه حقوق اندکی هم می گیرند.

x یکشنبه 2 مهر 1396 ساعت 18:10 http://malakiti.blogfa.com

فکر کنم حسی که با برداشتن کارتت به دست اوردی ناب ترین حس زندگیت بوده انقدر که عجیب وغریب ازش یاد کردی

عجیب و غریب چرا؟ :)))))
ناب بود. ولی عجیب نه. بیشتر استرس داشتم که بهم بگه پسش بده.
ولی انصافا ناب بود و چسبید. آی چسبید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد