Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

Black Friday

من تا همین چند روز پیش نمی دونستم جمعه ی شوم و سیاه تری از هفدهم شهریور هم وجود داره. تو کتاب درسی اینجور به ما می گفتن خوب: گلگون شد/ ژاله خون شد/ خون چه شد خون چه شد خون جنون شد... (که من این شعرو خیلی خیلی ها دوس دارم حتما یه روز آهنگشو می ذارم رو وبلاگم دیوونشم اصلا. شاعرشم سیاوشه. کسرایی کسرایی.) 

اگه دست خودم بود اسم اون جمعه ی هفده شهریور رو می ذاشتم جمعه ی خونی، جمعه ی جیگری، جمعه ی قرمز، جمعه ی گُلی یا هر چیزی که با جمعه ی سیاه خارجکی ها تداخل نداشته باشه خب.

ولی علی الحساب بیایید اطّلاعاتم رو با شما هم شیر کنم زود تر با هم از ورطه ی ندانستن رها شیم.


دو نوع جمعه ی سیاه داریم. 

# یکی ش رو عرض کردم خدمتتون. قدمتش به اندازه قدمت انقلابه.

# یکی دیگه ش مال خارجکی هاس، قدمتشم بیشتره. 

قضیه اینجوریه ک اونوریا،  تو تقویمشون ماه نوامبر ماه یکی مونده به آخر سالشونه. مثل بهمن خودمون. آخرین پنج شنبه ی ماه نوامبر، می شه روز شکر گذاری یا Thanksgiving Day که تو این روز خدا رو شکر می کنند و با هم مهربون ترند و بوقلمون می خورند و یک سری آیین دیگه که تو فیلم هاشون هم هست. فکر کنم یک چیزی مثل شب چلّه ی خودمونه که شبش جمع می شیم دور هم. 


آره خلاصه روز بعد از پنج شنبه ی شکر گذاری، جمعه س. جمعه ی سیاه. آخرین جمعه ی ماه نوامبر. Black Friday. امروز. :)))

من اهمیت تاریخی و نحوه ی به وجود آمدنش رو نمی دونم هنوز، ولی می دونم از چه نظر واسه مردم مهمه در حال حاضر.


بلک فرایدی در اصل پر تخفیف ترین روز کل ساله. به خاطر اینکه تو ماه آخر سال همه ی فروشنده ها می خوان اجناس دم عیدی شون رو بیارن و بفروشن. فلذا فروشنده ها در واقع تو آخرین جمعه ای که مونده ماه یکی مونده به آخر عوض شه، آتیش می زنن به مالشون که همه ی اجناسشون فروش بره و بتونن جنس جدید بیارن واسه ماه قبل از سال نو.

مثلا تو فرهنگ خودمون اگه باشه (من دستم تو خرید نیست راستش!) باید آخرین جمعه ی ماه بهمن همچین حالتی داشته باشه و قیمت ها سر شکن شه که بعد تو اسفند جنس جدید بار بزنن.


ببین کلا می گن هر چی می خواید بخرید، بذارید تو همچین روزی بخرید.

مثلا دوربین می فروشن با هفتاد درصد تخفیف! گاااااااد. مفته رسما!

بعد مثلا الآن فید ریدر خودم، بهم پیشنهاد می ده ک تو  بیا امروز منو ارتقا بده، فقط پول شیش ماه بریز جاش یه سال بهت سرویس می دم. فرض کن تخفیفاشون تو این مقیاسه.

اینایی هم که می بینین عزم ترکیه رفتن می کنن تو این ایّام، عمدتا اصفهانی های اقتصادی گرایی هستند که دارن می رن دلی از عزا در بیارند با تخفیف های اونور. :)))


دیگه همین دیگه، گفتم شما هم بدونید یکی خواست براتون خارجکی بازی در بیاره نخوره تو پرتون بهش بگین منظورت همون روزیه که ژاله پر پر شد؟ ؛)


فقط اینکه الآن یکم دچار تناقض شدم که چرا اونا فرایدی شون رو بلک صدا می کنند؟ چون روز جمعه در تقویم مسیحی تعطیل نیست خب. باید برن سر کار و کسی هم که می ره سر کار وقت خرید نداره راستش! بیشتر باید روز شنبه یا یکشنبه شون رو اینجور صدا می زدن. چون آخر هفته شون شنبه و یک شنبه س و بلک ستردی خیلی قابل درک تره تو ذهن من چون مردم می رن خرید آخر هفته ها.


# همممم. پول دارید قرض بدید من امروز برم باش چیز میز بخرم سود کنم؟ شاید بعدا تونستم گرون تر بفروشم پولو برگردونم. وای. تجارتیه واسه خودش رسما.

نظرات 11 + ارسال نظر
آیدا جمعه 3 آذر 1396 ساعت 12:28

اطلاعات من از تاریخ کشورم اونقدر زیاده کهاون هفده شهریوری که نوشتی جمعه ی سیاه فکر کردم یه روز بد و نحس برای خودت بوده:))))
ولی خب اون جمعه ی سیاه فرنگیا چن سالی هستک تو ایران باب شده دیگه..
حالا هیفده شهریور رو چرا میگن جمعه ی سیاه؟!!؟

فک کنم پیچ ویکی پدیاش کافی باشه واسه یه اطّلاعات نسبی قابل قبول.
خلاصه ش اینه که مردم تظاهرات کردند طرف خیابون ژاله، حکومت نظامی بود، حکومت وقت با تفنگ گلوله بارونشون کرد. حمّام خونی بوده واسه خودش، بنگ بنگ بومب بومب بومب.

goo.gl/b4QXfr

شن های ساحل جمعه 3 آذر 1396 ساعت 12:41

خب می رسیم به بلک فرایدی علت اینکه بهش میگن بلک بخاطر اینکه بقدری ترافیک میشه ممکن 4 یا 5 ساعت یا بیشتر توی ترافیک بمونن بخاطر عجله ها و اعصاب خردی ها و ازدحام جمعیت بهش میگن بلک ..و درسته تخفیف میخوره اساسی مثلا یه کفش نایک 200 دلاری میشه 40 یا 60 دلار خب ارزشش داره بری دنبالش...اکثرا مرخصی میگیرن از شب قبل دم فروشگاه های بزرگ میخوابن مثل وال مارت یا فروشگاه های زنجیره ای بزرگ دیگه ...و اونایی که نمی تونن از تخفیف های فروش انلاین استفاده می کنن مثل امازون یا علی اکسپرس که البته اونا هم تخفیف های خیلی خوبی دارن توام اگه مسترکارت یا ویزا کارت داشته باشی می تونی خرید کنی گرچه به صرفه نیست بحز پست داخلی گمرک سه سالی هست وحشتناک گرون شده اگه درست بگم زیر یک کیلو گرم 60 هزار تومن می گیره و یه سری شرکت هستن تبدیل ارز برات انجام میدن که خب درصد میگیرن اونایی که کار پی پال انجام میدن دیگه توضیحش طولانی من کار دارم برم:))))))جنس فقط قاچاق

راستش توضیحات کاملا مفید و جامع بود ولی هنوز نفهمیدم چرا بلک.
ترافیک و شلوغی و اعصاب خوردی چه ربطی به سیاهی داره؟
و اینکه هنوزم نمی دونم چرا جمعه شون این شکلی می شه. باید شنبه یکشنبه باشه، نه جمعه. توجیهی واسه این قسمتشم داری جالبه برام بخونم.

Shayan جمعه 3 آذر 1396 ساعت 12:54

عح امروز قلمچی یه ریدینگ داده بود همش رنگ رنگی بود. گفته بود که خارجکیا به روزاشون رنگ نسبت میدن واسه توصیفشون و اینا.
و خب تو فک کن اونا جمعه شون یه شنبه ست میخوان بپیچونن آخر هفته رو..جمعه میشه پساتعطیلیشون دیگه..تو چرا اون تیک ایرانی فک کن مغزتو نمیزنی ؟؟
.
.
کیلگ چقد پول داری الان؟
بگو تا یه فکری بکنیم..!

آره حدست درسته. یه ایرانی همیشه به جا و درست تحلیل می کنه. با توجه به کامنت کاج کج کاملا قانع شدم الآن.

پول؟ پول؟ پول؟
به جان ژ، صرفا در حد تاکسی دو روز رفت و برگشتم! و دیگه هیچ ک هیچ.

عیدی دارم ک خب دلم نمی آد خرج کنم چون حس قداست داره واسم و به چشم پول بش نگا نمی کنم بیشتر یادگاری هستن واسم.

نارنجی جمعه 3 آذر 1396 ساعت 12:58

یعنی تو ایرانم الان ارزون تر میفروشن؟
آخه گفتی میخوای بری چیز میز بخری گفتم شاید ایرانم ارزون تر میفروشن

فکر نمی کنم تو ایران ارزون تر بفروشن الآن. ما تازه رفتیم تو فصل سرما عمرا ارزون شه چیزی.
من اگه پول داشتم می فرستادم واسه یکی که الآن اونوره برام چیز میز بخره بیاره. :)))
الآن نه پولشو دارم، نه یکی شو. :))) خیال بافی بود کلّش.

ببین مثلا از یکی از بچّه ها شنیدم، یه سایت هست کاملا رسمی، تو پیدا کردن اون یه نفر آدمه کمکت می کنه. مثلا یکی داره از ترکیه می آد تهران. تو اون سایت اعلام می کنه تو بهش می گی برا منم سر راهت فلان چیزو بخر بیار، ایران که اومدی جبران می کنم. بعد مثلا وقتی دیدیش یه مبلغی بهش جایزه می دی یا مثلا یه شب بهش خونه و غذا می دی تو شهرتون.

دریا جمعه 3 آذر 1396 ساعت 13:09

تو ک میخوای پول خرج کنی
برا منم چند تا چیز بخر :(
یه لپ تاب و یه آیفون:(

خدا بده برکت به این پولی ک من دارم. ببین من اگه همین الآن از خونه پرتم کنن بیرون واسه یک شبم هم پول ندارم. حتّی یه کارت، یا یه حساب نداشتم تا حالا. :)))

آیدا جمعه 3 آذر 1396 ساعت 13:12

به خاطر شلوغی و هرج و مرجی ک تو این روز هست پلیس بهش جمعه ی سیاه گفت بعد دیگه همین اسم روش موند

ببین کلا مشکلم این بود که مگر رنگ سیاه نماد شلوغیه؟ بچّه ها حرفای جالب و اطّلاعات خوبی در اختیارم گذاشتن ولی هنوز همچین قانع نشدم مگر سیاهی نماد شلوغی و ازدحام هست؟ شاید نماد دود باشه صرفا.

شن های ساحل جمعه 3 آذر 1396 ساعت 13:36

http://uupload.ir/view/jkiw_55322fac51764573adcc224ee220fba4.mp4
بلک فرایدی..اینم ازدحام

عالیییییی بود یعنی. پاچیدم.
الآن یاد یه کلیپ دیگه افتادم، مسافران عزییییز ایستگاه دروازه دولت. :)))))
شپلق...

Elsa جمعه 3 آذر 1396 ساعت 15:43

این دیجی کالا و بامیلو عم دارن اداشونو درمیارن :|
جنس رو انقد گرون میفروشن که بعد از تخفیف بازم بنظر من گرونه :)))
البته دیجی‌باانصاف تره بامیلو که وحشتناکه :|
منم از صبح وسوسه شدم‌ از دیجی چنتا چیز سفارش بدم ولی بر نفس خود پیروز شده و هیچی سفارش ندادم

چرا واقعا friday ؟؟؟؟؟؟؟ تاحالا بهش فک نکرده بودم

کاج. کاج کاملترین کامنت رو داد. مختصر و مفید. خواستی بخون. الآن منم با خوندنش کاملا قانع شدم که چرا جمعه.
و تازه توی یه سایتی خوندم که اصلا اکثر شرکت ها خودشون خود به خود تعطیل می کنن این روز رو.
دیجی کالا و بامیلو رو تا حالا استفاده نکردم. برخوردم گذری بوده صرفا ولی خیلی خوشم نیومده از سیاستشون تو همون چند نگاه.

کاج جمعه 3 آذر 1396 ساعت 17:47 http://kajekaj.blogfa.com

اوه من قبلا خیلی جذب اینجور داستانا میشدم.درمورد جمعه بودنش یه چیزی شبیه بین التعطیلین های خودمون بود.اون زمانا مردم برای اینکه روز بعد از عید شکرگزاری رو کنار خونواده هاشون باشن تبانی میکردن و جمعه رو سرکار نمیرفتن تا از روز عید تا یکشنبه رو تعطیل باشن.برای همین یه جور بخاطر روزِ از زیر کار در رو شونده بودنش ! معروف و دوست داشتنی شد.در مورد سیاه بودنش فلسفه های زیادی هست‌.همونطوری که بچه ها گفتن کلمه ی سیاه از چندین جهت نسبت داده شد به این روز.یکی ش بخاطر شلوغی و ازدحام مردم بود که پلیس و خبرنگارا و اینا از این جمعه با عنوان سیاه استفاده میکردن.اما در اصل برمیگرده به داستان سود و زیان های معامله های کلانی که امریکایی ها داشتن.اینکه اگه توی یه معامله سودی میکردن با رنگ سیاه محاسباتش رو مینوشتن و اگه زیانی میکردن با رنگ قرمز فکر کنم.بخاطر همین توی این روز که همه هجوم می اوردن به خرید خب هم به نفع مردم بود هم به نفع فروشنده ها و سود خیلی زیادی میبردن بنابراین از رنگ سیاه استفاده میکردن همه برای نوشتن حساب و کتابای این روز.
دیگه اینکه داستانای زیادی داره بازم.که در واقع اصل ترین عبارت جمعه ی سیاه اصن ربطی به این حراج و شکر گزاری و اینا نداشته.درمورد افت بازار طلای امریکا و رسوایی و بدبخت شدن مردم بوده که باز اینم داستان داره.ینی اصل اصلش این بوده.
بعد دیگه تحریف و اینا شده و به این روز نسبت داده شده.
مثه بیستون که تو اون زمانای دبیرستان معلم خنگ ما یه چیز دیگه گفته بود درمورد اسمش و بی ستون بودنش ! اینکه شاهکارش اینه که ستونی نداشته این سنگ نوشته و این چرت و پرتا و چن روز پیش توی یه فیلمی گفت اصن اسمش به معنی جایگاه پرستش خداست.و بیستون نیست و بغستان بوده در اصل.
خلاصه که این تحریفات زیاده ؛)
این جمعه ی سیاه هم یه اصطلاح تحریف شده ست.

!!!*آقا هرکی می خواد بیاد اینو بخونه خیلی کامل توضیح داده.*!!!

جدّی دم شما گرم. خیلی کامل و جامع و همه ی نقطه های کور رو هم پوشش داد.
فقط الآن من باز یه دغدغه ی دیگه برام ایجاد شد. آیا فروشنده ها سود می کنن که با جوهر سیاه بنویسن؟ سود رو مردم می کنن فروشنده اگه هم داره تخفیف می ده از رو بدبختیشه سودی نداره واسه ش آفر دادن.
بازم سپاس گزاریم.
و مرسی اسم جناس دار. خیلی شیک و پیک و مجلسی.

Shay جمعه 3 آذر 1396 ساعت 22:16 http://florentino.blogsky.com

فک کردم میگی صد تومن دارم حداقلش که قرض بدی بهم صد هم از مامانم بگیرم یه جفت کتونی بگیرم :/
.
.
یادته اون دفه گفتم سخنرانی شاملو در مورد فردوسی و اینا....
این کامنت کاج یه چیز شبیه اونه

کاج جمعه 3 آذر 1396 ساعت 23:09 http://kajekaj.blogfa.com

اره دیگه ببین شم اقتصادی ت باید قوی باشه:))
در ظاهر شاید اتیش میزنن به مالشون ولی با حجم زیاد خریدای مردم درواقع سود میکنن تا اینکه گند بخوره به جنس هاشون دم عیدی :))
ببین بعد خب فروشنده ها هم همون قیمتی که میخرن رو نمیفروشن که.میذارن روش.تخفیف هم که میدن‌ جوری نمیدن که با اون حجم خریدای بسیار ضرر کنن.سود میبرن.وگرنه خب مرض ندارن که.
یه جور معامله ی دو سر سوده که آره.
درمورد سیاه بودنی که خبرنگارا و پلیسا میگن.خب دهنشون سرویسه دیگه اون روز.اصن حجم هجوم جمعیت اونقدر زیاد بوده که در مغازه ها رو میشکستن و باز اینم یه اصطلاح دیگه داره که یادم نیس :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد