Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

سری مذاکرات نوترونی، اپیزود اوّل، پلان اوّل

توی این 18 سال تا حالا اون طوری که باید و شاید به شب قدر دقت نکرده بودم. مسلما درس خیلی از فرصت های زندگیم رو ازم گرفته تا به حال. ولی خب. امسال اولین سالی بود که کاملا می تونستم ذهنم رو درگیر کنم بدون واهمه از این که بیش از حد درگیر شه و وقتم رو هدر بده. با فراغ بال! :>


سوال های جالب زیادی امشب باریدن رو مغزم. پس اولین موضوع  رو می نامم شب قدر و باالطبع دعایی به نام جوشن کبیر. دعایی که تنها ابزار من بود امروز برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر...


1) تا حالا به این دقت کرده بودید که اَحیاء یعنی چی؟ بعد اینکه آیا شب قدر مساوی ست با شب احیا؟ یا می تونن فرق داشته باشن؟ اصلا چرا این شب ها رو شب اَحیاء می نامند؟!!


پاسخ ها و تز های احتمالی:

   تا جایی که خودم می دونم، اِحیا شدن به معنا ی زنده شدن هست. مثلا تو پزشکی یه نفر که ضربان قلب نداره باید به سرعت اِحیا بشه وگرنه می میره!

در ورژن اینترنتی فرهنگ فارسی معین نیز یافتم که اِحیا به معنای شب زنده داری کردن و شب را به عبادت گذرانیدن نیز می تونه باشه.که اتفاقا این معنی خیلی به اعمالی که ما در این شب انجام می دیم نزدیکه.

ولی این واژه اون طور که دقّت کردم تو سخنان بقیه سرکش "ــــَــ" داره. و لذا هیچ کدوم از معانی بالا براش صدق نمی کنن!


ولی از طرفی واژه ی اَحیا طبق فرهنگ عمید آن لاین، جمع عبارت "حَی" به معنای زنده هست. پس شب اَحیا می تونه به نوعی شب زندگان باشه. آیا می شه گفت همه ی کسایی که تو شب اَحیا شرکت می کنن زنده هستن و بقیه مرده اند از این نظر؟

یک احتمال دیگه هم وجود داره! آیا همه ی اطرافیان من به اشتباه تلفظ می کنن" اَحیاء" و باید بگن "اِحیاء"؟! از این غلط های رایج و مصطلح طور؟!

و حتی یه احتمال دیگه هم بی ربط نیست. اون هم اینکه اَحیا و اِحیا در لفظ متفاوت باشن ولی معنی هاشون مشترک باشه. مثلا یه چیزی تو مایه های آموزْگار و آموز ِگار!!!


برای اون تیکه ی آیا شب قدر == شب احیا هم چیزی دست گیرم نشد. نمی دونم فرقی بینشون هست یا نه!


2) حتما شنیدین که می گن قرآن در شب قدر بر پیامبر نازل شد. پس اونی که توی کتاب دینی ما نوشته بود طی 23 سال و به صورت تدریجی کشکه؟ یا آیا هم تو شب قدر و هم تو بیست و سه سال تدریجی قرآن نازل شده؟ یعنی خداوند چندین بار قرآن رو نازل کرده؟ چه نیازی می دیده در اون صورت؟


پاسخ ها و تز های احتمالی:

   گویا این سوال چندان هم بی ربط نیست. چون توی اینترنت جواب داریم براش کرور کرور.


عده ای مثل علامه طباطبایی بر این عقیده اند که قرآن دو بار نازل شده. همون فرض اولیه ی خودم. یعنی یک بار برای شخص پیامبر و یک بار برای مردم عامه! ولی مشکلم اینه که چه نیازی به دوباره کاری بوده؟ هدف از دو بار نازل شدن چی می تونسته باشه؟


یه نظریه ی دیگه ای هم که پیدا کردم مبنی بر این بود که در شب قدر قرآن کاملا بر قلب پیامبر نازل شده ولی تقسیم بندی سوره و آیه و غیره توش وجود نداشته. برداشتی که از این نظریه داشتم این بود که انگار که نسخه ی بتا بوده باشه اون قرآنی که در شب قدر نازل شده و سپس جزء به جزء در طی بیست و سه سال سوره ها با تقسیم بندی مشخص بر پیامبر نازل شدن. هرچند این نظریه هم عقلانی نیست برای من. چون این طوری این امکان پیش میاد که نا به خرد هایی چون من بگن که بیا. قرآن تحریف شده توش!!! اوّل یه چیزی بوده بعدش عوضش کرده خدا!!!


راستی برای اطلاعات بیشتر بد نیست بدونیم نزول قرآن در شب قدر به "نزول دفعی" معروفه.


تا جایی که در یافتم نظریه ها متعدد بودند و بین علما هم اختلافه در جواب این سوال. من واقعا دلخورم که چنین چیزی رو فرو کردن تو کله ی من دانش آموز _بی هیچ توضیحی!!!_  و حال خودشون هم اطلاعات موهومی ازش دارن صرفا! نامردیه شدیدیه!!!!!!!


3) یحتمل می دونید که تاریخ شب قدر اصلی مشخص نیست هنوز و ما بین سه شب نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان یه لنگ در هواییم و از ترس توی هر سه تاش عبادت می کنیم که قطعا یکی از سه تیرمون به هدف خورده باشه.  همین الآن که در حال وبگردی در مورد شب قدر بودم و به بلاگی برخوردم که اومده بود ثابت کنه شب قدر با احتمال قریب به یقین همون شب بیست و سومه و احتمال شب قدر بودن شب های نوزدهم و بیست و یکم خیلی کمه.


مبنای استدلال یکی از آیات قرآن بود که می گه: "ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم."

و گفته شده بود که چون شب های نوزدهم و بیست و یکم به ترتیب شب های ضربت خوردن و شهادت حضرت علی هستن، پس شب های مبارکی نیستن برای ما و می مونه شب بیست و سوم.

با این موضوع هم مشکل دارم شدید. حیف که تب وبلاگ مذکور بسته شد و الان هرچی می گردم نمی تونم پیداش کنم که از نویسنده ی خود مطلب بپرسم.

لذا با وبلاگم در میان می گذارم باشد که فرجی شود.

اولا آیا شب بیست و سوم شب سوم شهادت حضرت علی نیست؟ آیا از نظر اون نویسنده و مطابق با استدلال های خودش چنین شبی می تونه مبارک باشه برای ما؟

دوما آیا نزول قرآن قبل از شهادت حضرت علی نبوده؟ خب پس دوشواری نداریم که! زمانی که قرآن نازل شده هنوز حضرت علی نمرده بوده که بخواد این سه شب رو نا مبارک کنه! هوم؟!


4) در دعای جوشن کبیر مشاهده کردم که مبنای دعا بر این اساس بنا شده که خدا رو با انواع و اقسام القاب و کلماتی که در بیان می گنجه منادا قرار بدیم. ولی تهش نفهمیدم خواسته مون چیه. صرفا حس کردم هی خدا رو صدا زدیم زدیم زدیم تا شد صد تا فراز. بعدشم خیلی شیک بدون بیان خواسته مون جمع کردیم رفتیم خونه!


جواب قطعی:

جواب ساده ی این سوال به ذهن خودم رسید بعد از اندکی فکر. به ذهن خود به اصطلاح ریز بینم که درشت ها رو سخت می بینه! خب این همه می گفتیم:


"لْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ"


هدف همین بود. خدا رو برای همین یک خواسته صدا می زنیم. خواسته ای که صد بار تکرار می شه. رهایی از آتش!


5)شنیده بودم که در شب احیا مردم شرکت کننده در مراسم قرآن به سر می ذارن. ولی هر چه قدر از پوشش دوربین های صدا و سیما دقت کردم کسی قرآن به سر نگذاشت. اگه هم بودن خیلی خیلی کم و تک و توک بودن. نه در حد عکس هایی که مشاهده میشه همگی قرآن به سر هستن. این کار کی انجام می شه؟ قضیه چیه؟ رسم و رسوما عوض شده؟ یا تلویزیون نشونش نمی ده؟ یا من اشتباه انتظار داشتم و زمانی خارج از دعای جوشن کبیر این کار انجام شده که من ندیدمش از توی تلویزیون؟! اکثر کانال های مشاهده شده پس از اتمام جوشن کبیر قطع می کردن برنامه رو! فلذا ما عموما جوشن کبیری را دیدیم که در آن کمتر کسی قرآن به سر بود.


+ظرفیت هش تگ هام تموم شد! :((  این بزرگ ترین ایراد بلاگ اسکای هست!!! یعنی که چی آقا جان ما دلمون می خواد هوار تا هش تگ بزنیم. یعنی چی که فقط ده تاش رو قبول می کنی به درد نخور لعنتی؟! مجبورم بقیه ی درگیری ها رو توی پست دیگری بنویسم.



پ.ن:شروع نوشتن پست در شب قدر بود. ولی به درازا انجامید و زمان انتشار آن با زمان شروع نویسنده فرق داره کمی تا قسمتی!

پ.ن دوم: پست طولانی ست. احتمال غلط املایی داشتنش هم بیشتر از بقیه ی پست ها. خصوصا اینکه کلمات غیر فارسی عجیب غریب هم زیاد داره. ما هم که یک عدد کیلگ بی سواد ولی متنفر از غلط املایی ها. اگه دیدید حتما/لطفا گوش زد کنید. ممنونتون می شم زیـــــاد!

نظرات 8 + ارسال نظر
مهرزاد شنبه 20 تیر 1394 ساعت 15:08

همه میگن اَحیا...جالبه که به ما تو این چند سال در خوندن گفتن نزول قران به صورت تدریجی بوده و این خودش از معجزات قرانِ که با اینکه تدریجی نازل شده اما هیچ تناقضی توش نیست..اگه قران شب قدر بطور کامل به پیامبر(ص)نازل شده باشه پس ایات تطهیر و ایاتی که بعد از یه سری وقایعه نازل شدن(که بعضیاشون رو تو کتابای دبیرستان داشیم)تکلیفشون چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هر چند من همیشه فکر میکردم اولین ایاتی که به حضرت محمد(ص)نازل شده تو ماه رمضون بوده نه اینکه کلش تو این ماه نازل شده باشه
#بزرگترین ایراد بلاگ اسکای بی شک قالباشن

پس یعنی نظریه ت اینه که فقط قسمتی از قرآن شامل اولین آیات در شب قدر نازل شدن و بقیه ی قرآن به صورت تدریجی. پس اون حرف معروف قرآن در شب قدر نازل شد چی؟ منظورشون صرفا قسمتی از قرآنه؟
# ادیتورشون رو درست کنن حله به خدا!
کافیه اون عموی پشت پرده بره اون ظرفیت هش تگ ها رو از 10 بکنه 30 مثلا!

آبان یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 01:33 http://saatsheni.blogsky.com

احیا با فتحه جمع حی/ زندگان
احیا با کسره یعنی زنده نگه داشتن
شیب رو احیا گرفتن=شب رو زنده نگه داشتن = یه اصطلاحه... شب زنده داری
احیا هیچ ربطی به شب قدر نداره تا جایی که من فکر میکنم. هر شب رو بیدار موندی احیا گرفتی...
شب قدر رو به علت اعتقادات برای عبادت بیدار میمونن (احیا میگیرن)
تا جایی که من میدونم هیچکس نمیدونه شب قدر کی هست... با توجه ب بعضی چیزا میگن تو ماه رمضان احتمالش بیشتره.
مثلا قران گفته شب قدر قران رو نازل کردیم.. بعد ی جا دیگه داریم در ماه رمضان نازل کردیم(((شهر مضان. الذی انزلت فیه القران)))

با توجه به چیزی که من شنیدم در مورد این که قران دو بار نازل شده یه بار همگی، ی بار تدریجی
میتونه علتش این باشه که مثلا ایه ها تو موقعیت های مختلف معنای بیشتری بگیرن... قانع کننده است؟! مثلا همون ایه هایی که برای حضرت علی(ع) میگن هست...
ولی واقعا خوب گفتی... خیلی چیزاش رو خودشن هم شک دارن. حق هم دارن خب. نقل قول ها مختلفه.
بدیش اینه که بعضیا سلیقه ی خودشونو گفتن!
اگه کتابایی از شخصیت های معتبر بخونی بهتر از وبلاگاست...
خیلی خوبه که اینقدر دقیقی... ادامه بده ب نوشتن این پست ها
من که جواب درست و حسابی ندارم ولی فکرامونو میذاریم رو هم... جواب هم نداد نداد!!


+ نوترون رو خوب اومدی!
هر چند به نظرم ما به هر حال تحت تاثیر حرفای اطرافیانمون هستیم و پیشاپیش یه جبهه گیری هایی داریم... :/

خب پس چرا مردم تلفظ می کنن "اَحیا" ؟!
در تفسیری که تو ارائه دادی باید بگیم "شب اِحیا"...
؛
دقیقا به دلیل همون دو آیه کاملا منطقی ه که شب قدر در ماه رمضان باشه. اون طوری هر دو تا آیه درست می شن دیگه.
؛
همون نظریه ی علامه طباطبایی. معنای بیشتری گرفتن به نظرم بیشتر مشکل ایجاد می کنه. مگه قرآن نیست؟ معنا گرفتن خارج از گود ه در موردش. ولی حدس می زنم منظورت جا افتادن در ذهن مردم بوده و این که مردم معنا رو بفهمن. که این برام قابل قبوله تا حدی. ولی بازم اون تیکه ی تحریف و اینا که اشاره کردم برام شبهه ایجاد می کنه.
؛
می دونی؟ اصلا اصلا حوصله ندارم بشینم کتاب های ده هزار صفحه ای مطهری رو بخونم مثلا!
بدم میاد حتی از این کار!
؛
جواب هم نداد نداد. واقعا همه چی که قرار نیست جواب بده. حداقل ذهن من یکی وا می شه تا حدی!

عربگری یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 12:19 http://500sal.blogsky.com/

سلام
تنهاترین و معتبرترین مدرکی که از اسلام و بطور خلاصه دین، در دست داریم قرآن است
جوشن کبیر و در کل مفاتیح الجنان نوشته دشمنان اسلام است برای اینکه دست شما را از رسیدن به حقایق قرآن کوتاه کنند و تا بیائید قرآن را بخوانید که ببینید ربا و رشوه و بی عدالتی و خوردن مال یتیم و ... حرام است و کمک دستی به فقیر و گدا و درمانده از نماز واجب تر است و نباید به صندوقهای کمیته امداد ریالی پول بریزید
(به پست زیر نگاه کنید:
http://500sal.blogsky.com/1394/04/12/post-2/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-2-)
لذا دعاها را طراحی کرده اند که افکار را از قرآن منحرف کنند قرآنی که خود هم روش زندگی را نوشته و هم دعاها و هم دشمنان و دوستان دین را معرفی کرده است که اگر آن را بخوانید دیگر این بالا منبری ها رو باید پایین بکشید لذا دست شما باید از قرآن کوتاه کرده اند و دعا را در دسترس همه گذاشته اند.
همین است که قرآن می فرماید که کتاب خدا محجور مانده است.
به نکته زیبایی اشاره کردید که چطور میشود قرآن هم در شب قدر یکباره نازل شود و هم در طول 23 سال؟
این تناقض را بنده سالهاست نتوانسته ام بر مغزهای منجمد روشنفکران و عوام جامعه مان نمایان کنم ولی شما که از تبلیغات پای منبری بدور بوده اید در یک نظر گرفتید!
بله قرآن تماما در شب قدر نازل شده(اثبات در یادداشتهای بنده) که عظمت آن شب به دلیل نزول کل قرآن در سوره قدر آمده است ولی آقایان فلسفه نموده و بطور واقعی سفسطه بافته اند که درسته، ولی در طول 23 سال هم آمده است؟!
یعنی مثلا اتفاقات حجة الوداع قبلا و 23 سال پیش در قرآن بصورت «بلغ ما انزل الیک من ربک...» آمده بوده و پیامبر به مردم نگفته بوده و بعد از 23 سال خدا سناریوی نمایش مسلمین را طوری کارگردانی کرده است تا به حجة الوداع بکشد و متناسب با آن آیه شود بعد یکهو دستور نزول مجدد آن آیه داده شود؟!
ملاحظه می کنید دشمنان دین چون ناتوان از تحریف متن قرآن بوده اند برای اینکه قرآن را از نظر معنا تحریف کامل بکنند اقدام به تدوین کتابهای دعا و شأن نزول و حدیث و... نموده اند تا وقتی شما می خواهید «اهدناالصراط المستقیم...» بخوانید سریعا می گویند آهای! شما نمی توانی معنای آن را بفهمی اول برو این حدیث و آن کتاب دعا و فلان شأن نزول را بخوان تا بفهمی این کلمه ی مستقیم یعنی چه(؟؟؟) و بعد ادامه بده!
در حالی که خدا در قرآن فریاد می زند که ای پیامبر اگر بنده ام از تو درباره من جویا می شود بهش بگو که من از همه نزدیکترم و دعایش را هر گاه بخواهد اجابت می کنم(بدون واسطه) یا می گوید قرآن به زبان عربی روشن است یعنی هیچ چیز غامضی ندارد که کسانی که نام علامه بر خود گذاشته اند و کارشان مفت خوردن تریلیاردها رقم از نذری ها و خمس و زکات و فطریه مردم است برای شما معنا کنند و می گوید ای مردم تا می توانید فقط قرآن بخوانید نه کتاب دعا.
این هم بماند که اثبات شد که تاریخ نزول قرآن حداکثر 500 سال قبل بوده است.

نقدش باشد برای بعد که حوصله داشتم.
امیدوارم بعدی در کار باشد.

پیرامید یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 23:54 http://lifeformyself.blogsky.com

سلام
چقدر سوال داشتی... خب راستش انگار همه ما همین سوال ها رو تو زندگیمون داشتیم... پس اصلا تعجب نکن و فکر نکن سوالات عجیب و غریبی داری می پرسی... اینا همه اش طبیعیه...
در مورد قرآن به سر گرفتن، این قسمت جزء جوشن کبیر نیست... یه دعایی هست که می خونن و می گن بک یا الله بک یا محمد و همین طوری همه چهارده معصوم رو می گن... اون جا قرآن سر می گیرن... انگار که خدا رو قسم می دن که به حرمت قرآن ببخشدشون و سال خوبی براشون رقم بخوره... حالا سوالی که امسال برای من پیش اومده بود این بود که خود چهارده معصوم پس چی می گفتن؟ آیا همچین اعمالی رو اون ها هم انجام می دادن؟ :|

آخ مرسی.
یه سوال سیمپل بود که از کمبود اطلاعات من سرچشمه می گرفت فقط.من تا حالا انجامش ندادم.
پس چرا تلویزیون نشونش نداد؟ ما چشمامون در اومد مردم رو قرآن به سر ببینیم تهش هم تموم شد.
به نظرم اونا احتمالا به خود خدا قسم می خوردن صرفا. به نظرم بهتر هم هست این کار. خالصانه تر حتی.

مهرزاد دوشنبه 22 تیر 1394 ساعت 22:02

کامنت من کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هستش. نگران نباشین. دوست دارم کمی روشون فکر کنم و بعد تایید بشن.
;)

من چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 14:34

بله، قرآن به سر گذاشتن مراسم مجزایی هست و ربطی به جوشن کبیر نداره و در ضمن خوندن اون دعا هم انجام نمیشه :)

مهرزاد سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 00:12

هر وقت در مورد زمان نزول قران به نتیجه ای رسیدی منو هم در جریان بذار لطفا..خیلی دوست دارم امکانش رو داشتم که برم در موردش تحقیق کنم

من که فرمودم. هر اطلاعاتی که بیابم می ذارم تو متن پست اصلی. پی گیر باش. هر چند هنوز کامنت های این پست ها رو نخوندم و تا وقتی ذهنم به قدر کافی خالی نباشه هم نمی خونمش!!!
هر چند من نیز امکاناتی در اختیار ندارم. تلاشم رو می کنم منتها خیلی سوال های قرار است تا آخر عمر از گوش آویزان بمانند و تهش با مرگ ما بیفتند و بروند روی گوش های امثال ما.
شاید هیچ وقت تا آخر عمرمون به جوابش نرسیم.

فائـــــــزه یکشنبه 8 اسفند 1395 ساعت 17:50

چیزی عایدت شد از نزول تدریجی یا یهویی قرآن؟؟
من که نه از پستت نه از کامنتا هیچی نفهمیدم

مثلا شاید بشه اینجوری گفت
من میخوام یه کتابی بنویسم
هر بخش یا صفحه ای رو که مینویسم،برا تو ارسال میکنم که تو ببینیش
بعد که کتاب کامل تموم شد
یه جلد از کتابو کامل تقدیمت میکنم
به نظرم قرآنم اینجوری بوده
وقتی تموم شد خدا همشو به قلب پیامبر نازل کرده (که معنی این جمله رو هم نمیفهمم!)
من تا حالا راجبش فکر نکرده بودم اینم یهویی اومد تو ذهنم نمیدونم درسته یا نه؟!اصلا نمیدونم منطقی هس یا نه؟!:|

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد