Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

Everything but Nothing

#خب عنوان با آدم حرف می زنه دیگه#

سری مذاکرات نوترونی، اپیزود اوّل، پلان دوم

اندر ادامه ی پست قبلی...


6) خیلی از رفتار های مردم با وجود روتین بودن هنوز هم برای من غیر قابل درکه. مثلا چرا مردم موقعی که می خوان دعا کنن آسمون رو نگاه می کنن؟ حالا خود آسمون منظور نیست. مقصود سمت و سوی بالاست. سقف مسجد و حسینیه مثلا. یا گلدسته های حرم و گنبد و ...

مگه از بچگی به ما یاد ندادن که خدا همه جا هست؟ چرا نا خود آگاه به بالا نگاه می کنیم وقتی می خوایم دعا کنیم؟ مثلا چرا کسی به زمین زیر پاش خیره نمی شه و دعا نمی کنه؟ چرا به در و دیوار زل نمی زنه؟!

پاسخ ها و تز های احتمالی:
  حس می کنم این رفتار می تونه ناشی از این باشه که که انسان نیاز داره  خدا رو از خودش بالاتر، بر تر و قوی تر بدونه.  چنین موجودی اونقدر براش عظیمه که برای حس کردنش باید سرهامون رو بگیریم بالا. درست مثل انیمیشن هایی که وقتی یه غول رو در مقایسه با یه آدم نشون می ده آدمه سرش رو باید بگیره بالا. خیلی بالا.
من در مورد خودم سعی می کنم این رفتار رو بهینه سازی کنم. چون همون طور که گفتم یه جورایی در تناقضه با دیدگاه خداوند همه جا هست! نه؟!
شاید هم این رفتار منشا خاصی نداشته باشه. صرفا یکی از رفتار های بی اساسی که از بچگی جا افتاده در ذهن ها و همه بدون پرسیدن "چرا؟!" به انجام دادنش اهتمام ورزیدند.

پاسخ قطعی:
یکه خوردم وقتی خیلی الکی از روی خالی نبودن عریضه این سوال را گوگل کردم و مطالبی در رابطه با آن موجود بود. جدا یکه خوردم که مخ پاچیده تر از من نیز یافت شده که این سوال رو طرح کرده و سپس جواب هم داده بهش، بخوانیم بخشی اش را:


{ ... باز نمودن دستها با سمت بالا نماد طبیعی اظهار نیاز است. این یک حالت طبیعی در حال کمک خواستن است که بشر آن را تبدیل به نمادی برای خواستن از خدا نیز قرار داده است.
خدا در آسمان نیست؛ اصلاً خدا در هیچ جا نیست؛ بلکه خدا با آسمان و با همه جا و با همه چیز است. آسمان از مظاهر اراده ی خداست، همان گونه که زمین از مظاهر اراده ی اوست.
آسمان نماد رفعت و بلندی و بی کرانه بودن است. در حال دعا بالاخره باید به سمتی نگاه نمود، امّا کدام سمت؟ تنها سمتی که یک نحوه تناسب با خدا دارد، آسمان است؛ یعنی نماد بی کران بودن، بلندی مقام، رفعت، صفا، رحمت، نورانیّت و... اینها با ساحت الهی تناسب دارد؛ در حالی که زمین، نماد محدودیّت، پستی، ظلمت و تیرگی و ... است.

بلند کردن دست سوی آسمان به این جهت نیست که خداوند مکان خاصی دارد، کما اینکه رو به قبله ایستادن به هنگام نماز ، به معنای این نیست که خداوند، جهت معینی دارد...}

{
...زندیقى خدمت امام صادق  آمد و عرض کرد: تفاوتى ندارد که به هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند کنید یا به سوى زمین پائین آورید؟!
امام علیه السلام فرمود: این موضوع، در علم و احاطه و قدرت خدا یکسان است و هیچ تفاوتى نمى‏ کند. ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده که دست هاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش بردارند، چرا که معدن رزق آنجا است...}



7) در اواسط دعای جوشن کبیر قسمتی هست که می گه : "و آفریدیم انسان را از آب." برای اوّلین بار این موضوع به قدری برام عجیب بود که فکر کردم اشتباه شنیدم! ولی بعدش با چند بار شنیدن دوباره مطمئن شدم که قضیه چیز دیگری باید باشه... تا الان که انسان موجودی خاکی بود!!! چی شد یهو از خاک به آب ارجاع داده شدیم؟ ایا ما هم از خاک و هم از آب به وجود آمدیم؟ آیا جوشن کبیر چرت گفته؟ یا آیا قرآن اشتباه گفته؟ (که بعید می دونم!) شاید هم کلا انسان از هر چهار عنصر اصلی آّب و خاک و آتش و باد به وجود اومده و قرآن فقط روی خاکش تایید کرده؟!

پاسخ ها و تز های احتمالی: طی گوگل کردن دریافتیم که در خود قرآن هم به خلقت انسان از آب اشاره شده. حال می ماند اینکه بالاخره اوضاع چند چنده؟!
در پایگاهی خواندم خلقت صرف از خاک، مختص آدم و حواست. اولین انسان ها. ولی بقیه ی نسل انسان ها هم از خاک و هم از آب آفریده شده اند. و به گفته ی مفسران و به خوانده ی من به احتمال خیلی زیادی منظور از این آّب،نطفه ی انسان است تا آبی که عموما تصورش را می کنیم. برای همین حضرت آدم و حوا رو از این آب مبرا می دونن و لفظ خاک صرف رو بهش اختصاص می دن. چون در آفرینش آدم و حوا چنان که پدر و مادری در کار نبوده، نطفه ای هم در کار نبوده!


8) باز هم در اثنای دعا توجهم جلب شد که مدّاح می گفت:
خجالت نکشید. گریه کنید. امشب شب گریه کردنه. پیش خدای خودت داری گریه می کنی. امشب رو گریه نکنی کی می خوای گریه کنی؟!
هوم! شما می دانید چرا در شب قدر باید گریه کرد؟ هر چه قدر فکر می کنم دلیل موجهی برای گریه کردن پیدا نمی کنم. شاید امام علی و بلاهایی که بر سرش آورده اند تا حدی دلیل خوبی برای گریه باشد. ولی چه ربطی به شب قدر دارد؟! مگر قرار نیست خدا خیلی نزدیک تر باشد در این شب ها؟ یعنی ما هر وقت خدا را نزدیک خود حس کردیم باید هق و هق بزنیم زیر گریه؟! اصلا آیا باید همیشه رنج و غم ها و اشک های خود را برای خدا ببریم؟ به چه حقی جناب مداح فرمود امشب شب گریه کردن است؟ اصلا چرا امشب شب خندیدن نیست؟ شب خندیدن ناشی از معنویت! مگر نه این است که ما در شب قدر معنویات زیادی کسب می کنیم؟ مگر نه این است که در آخر از کسب این معنویات خوشحالیم؟ پس چرا باید بزنیم زیر گریه؟ حال باز قابل قبول است که یک سری ها بد بختند و در این شب در حین لمس کردن حضور خدا بیش از پیش به یاد بد بختی هایشان می افتند و می زنند زیر گریه. عذر آن ها موجه! ولی آیا همه ی ما بدبختیم؟ اصلا چرا دل من هم خواست بزنم زیر گریه در صورتی که هی شعار می دادم گریه مال ضعیف هاست؟! نکند این گریه ناشی از ضعیف بودن در برابر خدا باشد؟ خب این را که همه می دانیم. گریه کردن دارد؟ اصلا این ضعیف بودن که قرار نیست آسیبی به ما بزند! نکند همه ش یک جو است مثل خیلی از جو های دیگر که درست نمی دانیم از کی داخلش افتاده ایم؟! یک جو بی دلیل و روتین...!
شاید عجیب. ولی برای من کاملا غیر قابل درک.
و این دو مورد آخر... که سوال نیستن. صرفا القا کننده ی حس ما واقعا داریم به کجا میرویم؟!

9) می دانی خداوند؟! امشب خیلی از بندگانت را دیدم که از تمام عظمت شب قدر فقط گرفتن کتاب و دعانوشته ی جوشن کبیر در دست را آموخته بودند. انگار که اگر آن کتابچه را در دست نگیرند به آتش جهنم دچار می شوند. انگار که اگر غافل باشند با گرفتن چنین چیزی در دست بیدار می شوند. حتی کودکی را نظاره کردم که خوابش برده بود ولی از ترسش کتابچه ی دعا را جلو ی صورت گرفته و در همان حالت به خواب رفته بود. شرط می بندم خیلی کم اند کسانی که فهمیده باشند چه خوانده اند امشب. کسانی که فهمیده باشند اصلا برای چه این ها را خوانده اند امشب...
حتی اگر برای مثال من دستی در آن کتابچه های جوشن کبیر می بردم و کتابچه های تحریف شده ای را بین مردم پخش می کردم، کمتر کسی چیزی می فهمید و همه باز هم فراز یک را به صد می رسانند و الغوث الغوث می کردند و تهش خوش حال بودند که با این کار سرنوشت سال آینده شان را تامین کرده اند. حتی مداحی را نظاره کردم که خیلی شیک سوتی می داد و اسم فاعل را گاهی اسم مفعول می خواند. یک طور که کاملا معنی جمله عوض می شد. خیلی دوست داشتم در همان لحظه از آن همه مردمی که آن جا نشسته اند بپرسم شما هم فهمیدید خدا را مفعول نامید به جای فاعل؟! بعید می دانم اصلا برایشان چیز مهمی بوده باشد...!

10) برام خیلی جالب بود. خیلی خیلی خیلی خیلی. در یکی از ورژن های جوشن کبیر که در کانال ها نشان داده می شود، هنگامی که مداح رسید به یکی از فراز های آخر که در آن کلمه ی کفار یا اعداء یا یک چیزی شبیه این ها به معنای دشمنان به کار رفته بود، سخن رانی خود را این چنین آغار کرد:
-حالا که تا اینجاش رو خوندیم ای مردم! دست ها رو بگیرید رو به آسمون. خجالت نکشید همین امشب باید اینا رو از خدا بخواییم.
مردم دست ها را به سمت آسمان می برند...
-خداوندا! به حق این شب عزیز تمامی دشمنان ما را نابود و تار و مار بفرما!
-الهی آمین!
-خداوندا رژِیم غاصب صهیونیستی و اسرائیل را نابود بفرما!
-الهی آمین!
-خداوندا! آمریکا را نابود بگردان!
و این بار مردم با توانی بیش از قبل گویی قرار است این نابودی به این چنین فریاد های دیوانه طور بستگی داشته باشد می گویند:
الهی آمین!!!
خیلی دلم می خواست همون لحظه بلند گو رو برای یه لحظه هم که شده می دادن دست من فقط همین یه جمله رو بگم:
دعاتون قبول! فقط ببشخید حواستون هست همین الآن در همین لحظه ظریف داره با آمریکا مذاکره می کنه دیگه؟!

:|
پ.ن اول و آخر: خودمونیم ها! اگه می خواستم طلبه  و مفسر خوبی می شدم. :))) حوزه ی علمیه هم می تونه شغل خوبی باشه اگه کنکور ...! :))) برام خیلی جالب بود که تعداد خیلی زیادی از سوال های به ظاهر احمقانه از نظر خودم محل بحث بود و کلی تفسیرات ارائه شده بود براش. برام خیلی جالب تر بود که بدون دخالت هیچ کس این سوال ها به ذهنم اومد. سوال های خوشگل خودم که کسی بلد نبود جوابشون بده! :>

نظرات 4 + ارسال نظر
عربگری یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 13:20 http://500sal.blogsky.com/

سلام مجدد
6- حتما متوجه شدید که جواب منتسب به امام صادق(ع) به زندیق موهوم، چقدر مزخرف بود زیرا اگر قرار باشد عرش در بالای سرِ ما باشد باید در آنسوی کرده زمین یعنی مثلا در لوس آنجلس مردم برای نماز خواندن، دستهایشان را به کف پایشان بگیرند چون عرش زیر پایشان خواهد بود!
7-جواب خلقت انسان از آب را خودتان یافتید که در قرآن در سوره طارق می فرماید ببین انسان از چه خلق شده از ماء دافق که ... ولی آقایان آن را به آب خلاصه کرده اند. برای همین عرض کردم فقط قرآن بخوانید آنهم بدون توجه زیاد به ترجمه و بی توجهی کامل به پرانتزهایش.
8- خدا هرگز توصیه به گریه ندارد بلکه توصیه به تفکر در همه جای کتاب خداست یعنی خدا احساساتی شدن را منافی تفکر می داند لذا آنان که می خواهند فکر مردم بسته شود به فاز احساسی می کشانند تا تیر خلاص خود را بزنند و سوار مردم شوند.
9-قرآن را به سر گذاشتن هم از خرافات تشریفاتی آقایان منحرف است زیرا قرآن را به سر که هیچ، وارد مغز کنی و حافظ کل هم باشی اثری ندارد(کمثل الحمار یحمل اسفارا...) مانند الاغی که کلام خدا بر پشت دارد.
شما همگان را می بینید که در موبایلشان کل قرآن و کل تفاسیر و کل ادعیه را دارند و ضمنا کارهای شنیع می کنند.
تنها چیزی که از ما انتظار می رود خواندن و فهم قرآن است و تفکر و تدبر کردن در آن. این از هزاران شب قدر قرآن بر سر گذاشتن و زار زدن بهتر است.
ح. مداح معروف تهران و بچه های دانشگاه در اردویی در تابستان 77 به مدت 20 روز در ییلاق شاه در بینالود بودیم که شبی به صحن حرم امام رضا رفتیم در مرثیه آن شب این مداح فرمود: حسنین و حسینین بالای سر مادرشون زهرا آمدند و...
من ماندم که کدام عاملی اینهای بی سواد را الگوی جامعه ما نموده است؟
10-فراز آخر یادداشتتان حق مطلب را به نحو احسن ادا کرد و مرا به این ذهنیت انداخت که اگر در کنکور نتیجه مطلوب هم نگرفتید شاید به یک زداینده آلودگی از دین خدا تبدیل شوید و یاریگر کتاب خدا باشید شاید حکمت آن این بوده باشد ولی قطعا راهش از حوزه ها نیست برعکس در مبارزه با حوزه هاست.
یعنی یک ماه که هیچ بل که هزاران ماه و سال روزه گرفتن و نماز خواندنی که اینچنین ریاکارانه و مخالف دستور خدا باشد و بدون خواندن و تفکر حتی چند صفحه از قرآن بوده، ولی به جایش تا بتوانی مزخرفاتی ساخته و پرداخته فلان دشمن دین که کار خود را به نام دعاها جا زده اند تلاوت کنی و روزها خون مردم را در مغازه ها و غرفه ها بانک ها به شیشه کنی و شب در صف اول جماعت بنشینی! مگر خدا هم غافل است؟
وقتی خودمان می بینیم اینگونه مراسمات نمایش است طبیعی است که از کودکی ریاکار و دو رو بار خواهیم آمد یعنی ضمن دراز کردن دست دوستی و قرار داد صلح بستن به زور به مردم تلقین می کنیم که اینها دشمن مایند تا تجارت خود را پر سود کنیم.

Dr.h سه‌شنبه 23 تیر 1394 ساعت 01:50

سلام
در باره اون پست کامپیوتر و پزشکی
سلام
اگر کاپمپیوتر دوست داری همونو بخون. آدم با عرضه از ادبیات هم پول در میاره.
پزشکی چیزی که از بیرون میبینید نیست! سالهای متمادی درس خوندنی داره که دیگه با این مباحث پیش پا افتاده دبیرستان فرق دارند. از بعد مالی هم من بیشتر کشورهای دنیا میدونم خیلی تفاوتی با سیار رشته ها نداره ه درآمد های یکی میشن تقریبا بعد از کسر مالیات . درامد خام بالاتره ولی وقتی مالیات میگرن میرسه به همون که درامد خامش پایین تره. پس اگر به صرف زور سایرین میخوای پزشکی بخونی نخون. برو کامپیوتر موفق تر هم میشی. دنیای امروز دنیای IT هست اسمش .
این اسم رو سرچ کن توی نت ببین موفقیت یعنی این! نه نشستن توی مطب و نسخه نوشتن(کار 90% پزشکان در مطب)
محمد نوشاد
متاسفانه در ایران همه به هر زوری هست میخوان پزشک بشن. و این خیلی بده. خیلی. چون نشون میده هنوزم فرهنگ تقلید . و حرص زدن های عجیب غریب. من از اکثر کشورها همکلاس دارم وقتی میگم انتظاارت عجیب غریب ایرانی ها برای ازدواج و کار و شغل و پول و ... بخدا فقط میخندن و آدم شرمنده میشه! متاسفانه علت اجبار 90 درصد کسانی هم که میان پزشکی همین مسایل و سطحی نگری مخرب به پزشکی و حتی به زندگی هست.
امیدوارم موفق باشید.

الآن که دارم تایید می کنم این کامنت رو دانشجوی سال سوم پزشکی ام. گذر عمر رو نگا!

Bluish جمعه 26 تیر 1394 ساعت 20:55 http://bluish.blogsky.com

کیلگ کیلگ کجایی؟!

بلو بلو اینجایم!
داشتم این مدت به برنامه ی "دید و بازدید از فامیل ها ی یک سال دیده نشده" می رسیدم که فردا دیگه کسی جرئت نکنه خبری از من و رتبه ی عزیز تر از جانم بگیره.

فائـــــــزه یکشنبه 8 اسفند 1395 ساعت 17:43

6)من هر موقع بخوام یه دعایی بکنم که خیلی عمیقه و خیلی دوس دارم حتما براورده بشه به آسمون نگاه نمیکنم
سجده میکنم
این چی بود آخه"در حالی که زمین، نماد محدودیّت، پستی، ظلمت و تیرگی و ... است."
------
7)من خلقت از آبو نشنیدم
ولی اشتباس که میگی انسان از خاکه
من خوندم انسان از گل ساخته شده
نمیدونم شاید تو آیه های دیگه به خاکم اشاره شده ولی من ندیدم
------
8)یه آیه ای هست که خدا به بنده هاش گفته با تضرع و زاری منو صدا بزنید:)
حسش خیلی قشنگ تره:)
-------
10 هم که قبول ندارم
آمریکا و اسرائیل دشمن ما نیستن
ماها خودمون دشمن خودمونیم
دیدی آدمای ضعیف تقصیر و میندازن گردن یکی دیگه
دولت ما هم دولت ضعیفیه
این نظر من بود البته:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد